fbpx
Hoogendoorn

Mall of the Netherlands

Het grootste en modernste winkelcentrum van Nederland staat vanaf nu in Leidschendam: Westfield Mall of the Netherlands.

BVO 117.000m2
Regio Zuid-Holland
BREEAM
Nieuwbouw
animatie, hollandptc, hoogendoorn
Over het project

Unibail-Rodamco heeft het grootste winkelcentrum van Nederland gerealiseerd in Leidschendam. Het winkelcentrum is gebouwd nabij het bestaande winkelcentrum Leidsenhage. Er is een groot gedeelte nieuwbouw maar ook is het bestaande winkelcentrum getransformeerd. In totaal is er voor meer dan 117.000 m2 aan winkelplezier gerealiseerd voor grote merken zoals C&A, Douglas en Hema. Daarnaast zijn er restaurants, een bioscoop en supermarkten gevestigd. Naar verwachting zal het nieuwe winkelcentrum jaarlijks 12 tot 14 miljoen consumenten aantrekken.

 

Onze bijdrage

Hoogendoorn is ruim drie jaar bezig geweest met haar werkzaamheden op de Mall of the Netherlands. Het complex heeft als doel om een BREEAM Very Good certificering te ontvangen. Daarvoor zijn er ook tal van maatregelen getroffen op het gebied van sanitaire installaties. Er zijn bijvoorbeeld waterzuinige kranen en lekdetectiesystemen geïnstalleerd. Ook is er een grijswatersysteem aangebracht voor het besproeien van de groengevel aan de noordzijde.

Er is meer dan 57 kilometer aan leidingwerk geïnstalleerd, een uitzonderlijke hoeveelheid

Michiel Karels
Van ontwerpfase naar realisatie

Hoogendoorn is vanaf de ontwerpfase betrokken geweest. “In dit project zijn wij verantwoordelijk voor alle sanitaire installaties. Van de waterleidingen en hemelwaterafvoeren tot en met de vuilwaterafvoeren en brandleidingen en inclusief de olie- en benzineafscheiders in de parkeergarage. Bovendien monteren we al het sanitair”, vertelt Michiel Karels, projectleider bij Hoogendoorn. In de afgelopen drie jaar hebben we ruim 57 kilometer leidingwerk gemonteerd, in koper, PE, PVC en kunststof. Een uitzonderlijke hoeveelheid, die de omvang van dit project duidelijk illustreert.

Uitwerking in 3D

“Met het technisch ontwerp van adviseur Techniplan als onderlegger hebben wij een definitief en uitvoeringsontwerp voor alle sanitaire technieken gemaakt”, vertelt Patrick Mudde, BIM Engineer. “Het complete project is uitgewerkt in 3D/BIM. Hierdoor konden we al in een zeer vroeg stadium en real-time de constructieve onderdelen, bouwkundige elementen en installatietechnieken van alle neven- en onderaannemers bekijken en hierop anticiperen. Dit scheelde enorm veel communicatie- én coördinatietijd.” Als voorbeeld noemt hij de brandslanghaspels, die tussen twee winkelunits zijn geïnstalleerd. Om de juiste hoogtes en niveaus van de appendages te bepalen, is het noodzakelijk dat in het model alle geveldetails beschikbaar zijn.

 

Up to date model

“In de aanloopfase zijn regelmatige visuele clashcontroles uitgevoerd, om eventuele knelpunten te ondervangen”, vertelt BIM-modelleur Robin Parlevliet. Ook de sanitaire installaties zijn hierin meegenomen. Omdat dit project te maken heeft met vele wijzigingen – bijvoorbeeld omdat veel huurders en huurderswensen pas later bekend werden – vinden ontwerp en uitvoering gecombineerd plaats. Het model wordt continu verrijkt met nieuwe gegevens, totdat de laatste afvoer en kraan gemonteerd zijn. Het resultaat is een up-to-date model, dat ook in de onderhoud- en beheerfase gebruikt kan worden.

Bestaande winkels bleven geopend

“Westfield Mall of the Netherlands betreft een combinatie van een herontwikkeling en uitbreiding”, vertelt Patrick Pieterse, hoofdmonteur bij Hoogendoorn. “In het bestaande deel bleven de winkels geopend. Met de planning en uitvoering van onze werkzaamheden moesten we hier terdege rekening mee houden. In de winkels hebben we onder meer de HWA standleidingen vervangen. Ook hebben we de totale HWA en vuilwater infrastructuur onder deze winkelruimtes vervangen en verplaatst. De meeste werkzaamheden zijn in de avond- en nachtelijke uren uitgevoerd.” Om de winkels open te kunnen houden, zijn verschillende tijdelijke voorzieningen getroffen, vertelt projectleider Christiaan Eichholtz. “Immers moesten de winkels ook tijdens de werkzaamheden gebruik kunnen maken van water en riolering. Onder andere dankzij deze aanpak werd overlast tot een minimum beperkt.”

 

Flinke installaties

Naast vele kilometers leidingwerk zijn in Westfield Mall of the Netherlands ook imposante installaties aangebracht, vertelt Eichholtz. “Vanwege de enorme omvang van ‘De Mall’ hebben we bijvoorbeeld een flink inpandig noodoverstortsysteem moeten ontwerpen, die op een aantal geselecteerde plaatsen naar buiten gaat.” Karels: “Ook bijzonder zijn de twee zelfreinigende vetafscheiders, met een capaciteit tot 25 liter per seconde. Via deze vetafscheiders – op ruim 5 meter onder maaiveldniveau – wordt al het vethoudend water van versmarkt Fresh! (ca. 30 winkels) en de Dining Plaza (ca. 30 restaurants) afgevoerd.” Ook is het complete pand voorzien van diverse natte blusaansluitpunten voor de brandweer. Deze blusaansluitpunten staan constant onder druk en worden gevoed door één centraal opgestelde en imposante brandpomp.

Cookies op Hoogendoorn
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.
Noodzakelijk
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Voorkeur
Voorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.
Statische
Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.
Marketing
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
Verander opties